"Ångbåtsolyckor, stora och små, höra numera till ordningen för dagen. I söndags samma dag då underrättelsen om den oerhörda olyckan wid Hangö hit ankom och upptog allas sinnen, inträffade med wår stads egna ångbåtar icke mindre än twenne olyckor, af hwilka den ena lätt kunnat få mycket allwarsamma följder.
Ångbåten ”Sibbo”, som i söndags gjorde en extra-tur till Borgå, hände på återwägen, i nejden af holmen Swarta Hästen, den olyckan, att en piston gick af. Resan fortsattes derefter – ungefär halfwa wägen återstod – med fjerdedels maskin, men med seglens tillhejlp framkom fartyget dock hit icke mycket efter den bestämda tiden. Emellertid måste ångbåtens turer inställas för någon kortare tid, till dess skadan hinner blifwa botad. – Under samma resa lär en resande herreman, som skulle stiga af från ångfartyget och ned i en båt, haft det missödet att hoppa i sjön, till mehn likwäl för ingenting annat än hans kostym, ty han blef genast uppdragen.
Den andra och större olyckan, om man ens har rätt att benämna olycka hwad som sker genom den uppenbaraste och oförlåtligaste wårdslöshet, inträffade med de just i dessa dagar mångombordade ångsluparne ”Ettan” och ”Aallotar”, hwilka nu werkligen tycktes wilja aflägga mästarprofvet på ordning och påpasslighet, för att tillstoppa de belackares munnar och på en gång för alla stadga sllmänhetens, förtroende till dem. Det war på aftonen i söndags, middag kl. 10. ”Ettan” kom från Degerö o. s. w. och gick till staden med 80 à 90 passagerare, såsom twenne tidningar uppgifwa (slupen har, wilja wi minnas rättighet, att föra 69 personer; huru förhöll sig nu åter härmed?); ”Aallotar kom från staden och gick till Osberg et Bades werkstad i nattqwarter utan passagerare." (Hela artikeln finns på https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/376588?term=%C3%85ngb%C3%A5tsolyckor&page=1)